در طراحی سیستم های محرکه نوارهای نقاله ، مهندسی و انتخاب موتور و جعبه دنده مورد نیاز سامانه محرکه از بخش های اصلی طراحی سیستم نوار نقاله می باشد. جعبه دنده نوارهای نقاله متوسط و بزرگ ، از تجهیزات مکانیکی مهم و نسبتاً گران محرکه می باشد و انتخاب و سفارش خرید این جعبه دنده ها پیچیده گی ها و نکته های مهندسی و طراحی دارد که مهندسان طراح لازم است ، آنها را به دقت پیروی و اجرا کنند. وظیفه جعبه دنده ها کاهش دور تولید موتور از 1500 دور بر دقیقه به دور مورد نیاز غلتک ( پولی) نوار نقاله یعنی حدود 70 تا 100 دور بر دقیقه می باشد. این نسبت تبدیل نسبتاً زیاد ، منتج به ابعاد بزرگ جعبه دنده و قیمت بالای این تجهیز می گردد.
ادامه این مطلب طراحی مهندسی را در اصل مقاله مطالعه کنید.